Magamat bátorként tudnám aposztrofálni...

A HVG online változata közöl egy cikket Hoffmann Rózsa szakértői kérdőívéről, melyben cikkezik a kérdőív pontjainak magyartalanságát. (Ilyen egyik mondatként szerepel az is, amit címnek adtam.)

Merthogy valószínűsíthető, hogy valamely külföldi nyelven írt kérdőív béna fordításáról van szó. Ha elolvassuk a cikket, még rengeteg ilyen és hasonló példát mutatnak be. Link itt:

HVG cikk ide kattintva!

Igazából nem is erről akarok írni, mert a mondatokról tessék nyugodtan onnan tájékozódni. Amiért én írok, az egy bennem felmerült sanda gyanú a kérdőívvel kapcsolatban.

Voltam olyan oktondi évekkel ezelőtt, hogy egyszer bementem a scientológiai egyházhoz (csak így kisbetűkkel), hogy egy ingyenes intelligenciatesztet kitöltsek (akkor még nem ismertem a társaságot). A kiértékelése persze kimutatta, hogy milyen tanfolyamokat kellene elvégeznem náluk, hogy javítsak az állapotomon.

Az intelligenciatesztben feltett kérdések jellege és fordítása roppantul hasonlított a HVG cikkében emlegetettekéhez. Sőt! Nemrég tették közzé Gerőcs László levelét, melyben méltatlannak és megalázónak nevezi Hoffmann Rózsáék szakértői kérdőívét, melyet vele is ugyanúgy szándékoztak kitöltetni, mint a kezdő tanárokkal. (Gerőcs a Trefort legendás, és az ország legismertebb matematika tanára, levele ide kattintva olvasható.)

Gerőcs László elég jól leírja a kérdőív mondatainak jellegét, ami szintén nagyon emlékeztet a scientológusoknál az általam anno kitöltöttre.

Később (ekkor még mindig gyanútlan tudatlanként) megvettem a Dianetika c. könyvet, amiben sok tesztet is találtam, hogy önfejlesztést végezhessek általuk. Mondanom sem kell, hogy a stílus és fordítás hasonló.

Ami tehát felmerült bennem az egész ügy kapcsán, hogy vajon a kérdőív készítői nem e a scientológiai egyház emberei valamelyik "álnéven" (értsd. közhasznú gazdasági társaság neve mögé bújó álszervezet, hogy a scientológiai egyházat elrejtse) bejelentett céggel futtatva? Ebből a szempontból nagyon fontos kérdés, hogy kik és milyen metódus alapján készítették a kérdőívet?